05 september 2013

05.09.2013 - Bulletin No. 8

Så blev det endelig torsdag og klokken 12.30. Nu skulle vi have besked. Hvad var resultatet af lymfeknudeundersøgelsen. Beskeden skulle vi have på Kirurgisk Ambulatorium på SVS og ligesom de to forrige gange, hvor vi skulle have et undersøgelsesresultat, frygtede vi de værste, men håbede så sandelig også det bedste. Urologen, der mødte os i undersøgelsesrummet på ambulatoriet, var den selvsamme, som onsdag, ugen forud, havde foretaget kikkertoperationen og udtaget lymfeknuder m.v. til mikroskopering. Han gav allerede før operationen indtryk af at være en særdeles kompetent, imødekommende og tillidsvækkende person - og - ved I hvad? - han havde gode nyheder:
Patologerne havde ikke fundet tegn på metastaser i det udtagne lymfevæv. Se det var sandelig en god nyhed :-) Lægen sagde iøvrigt, at - da han stod med lymfeknuderne 'i hånden', var det allerede hans indtryk, at canceren ikke havde spredt sig til disse.

Så nu skiftede jeg altså til det behandlingsspor, der vil føre mig ud på en mellemlang rejse, med udsigt til at  blive kureret.


Første skridt, idag, var oplægning af, normalt 3, i mit tilfælde 4, små 'guldmarkører' i prostata. Disse skal tjene til kalibrering af mig i forhold til strålekanonen, når jeg kommer så langt i behandlingsforløbet.
Andet skridt, idag, var injektion af Eligard i depotform med 4 ugers virkning. Eligard hæmmer kroppens produktion af det mandlige kønshormon, testosteron, som prostacellernes og prostatacancercellernes deling er afhængig af. Med andre ord 'bremses' eller i bedste fald blokeres cancerens vækst/spredning. Efter 4 uger forløb, skal jeg have endnu en injektion med Eligard - igen i depot, men nu med ca. 6 måneders virkning. Denne behandling skal løbe over ialt 3 år.
Tredje skridt tages om ca. 3 måneder - når vi alle går igang med julekalender, hjertefletning, bagning, æbleskive, gløgg og konfekt - da går jeg i gang med mit strålebehandlingsprogram.
Denne behandling kommer til at foregå i Vejle og vil består af en serie på ialt 39 stråledoser - én hver dag over ialt 39 på hinanden-følgende hverdage.
Så der er glæde i det lille hjem :-)

-
Husk: Carpe Diem

Ingen kommentarer :